بهتاش - برای سلامتی یکدیگر بکوشیم

اینجا محلی است برای افزایش آگاهی من در استفاده درست از موادغذایی طبیعی و روش درست زندگی بر اساس آموزه های طب سنتی

بهتاش - برای سلامتی یکدیگر بکوشیم

اینجا محلی است برای افزایش آگاهی من در استفاده درست از موادغذایی طبیعی و روش درست زندگی بر اساس آموزه های طب سنتی

بهتاش - برای سلامتی یکدیگر بکوشیم

اینجا محلی است برای افزایش آگاهی من در استفاده درست از موادغذایی طبیعی و روش درست زندگی بر اساس آموزه های طب سنتی

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

خواص کامل درمانی هندوانه

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲ ب.ظ

هندوانه دیم طعم و مزه خوبی دارد و تخم های فراوان و درشتی را تولید می نماید. تخم هندوانه دیم را پس از به عمل آوردن به عنوان تخمه و با قیمت بالایی در آجیل فروشی ها عرضه می نمایند. تخم هندوانه آبی معمولا ریز و غیر قابل مصرف است.

هندوانه یکی از میوه های سنتی شب چله یا شب یلدا است و غالب خانوده های ایرانی آن را با میوه های دیگر برای مراسم بلندترین شب سال تهیه می کنند. در قدیم هندوانه شب چله را از هندوانه های تابستانی مخصوص با پوست ضخیم انتخاب نموده و در انبار و یا زیرزمین خنک تا روز موعود نگهداری می کردند.

خواص درمانی هندوانه

هندوانه علاوه بر اینکه میوه شیرین و خوشمزه ای است و منبع ویتامین A،C  ، B1 ، B5 و B6  است، خواص متعددی نیز دارد. هندوانه طبیعت سرد دارد و برای رفع عطش تابستان گرم بهترین میوه ای است که می توان توصیه کرد. هندوانه صفرابر است و خون را تصفیه می کند. هندوانه باعث لینت مزاج رفع بلغم و افزایش ادرار می شود. هندوانه برای رفع بلغم توصیه شده است همراه با عسل میل شود. هندوانه یرقان را برطرف و تب های عفونی را معالجه می کند. هنگام اختلالات سیستم ادراری و گیرهای ادرار و بند آمدن آن بهترین دارو برای رفع آنها هندوانه و آب هندوانه است. هندوانه و آب هندوانه سنگ مثانه را دفع می کند. برای رفع خارش پوست سر (جرب)، هندوانه را همراه با تمبر هندی مخلوط نموده و قبل از استحمام به سر بمالید.

یکی از ابتکارهای خانم های خانه دار، این است که از پوست هندوانه مربا درست می کنند. مربای پوست هندوانه همراه با عسل، مداوای سینه درد بوده، دستگاه گوارشی تقویت می نماید  و همچنین با مالیدن آن لک های جلدی برطرف می شود. هندوانه و آب هندوانه برای مادران شیرده موجب افزایش شیر آنان می شود که قبل از غذا می بایست میل کنند.

فواید تخم هندوانه

تخم هندوانه خواص تخم کدو را دارد و در دفع سنگ موثر است. تخم خام هندوانه موثرتر از تخم بوداده و نمک زده است.

برای خروج سنگ کلیه، مثانه و ... تخم هندوانه توصیه می شود. همچنین مغز تخم هندوانه به هضم بهتر غذا کمک می کند و برای جلوگیری از نفخ بهتر است تخم هندوانه را را همراه با پوست جویده شود.


چرا و کی هندوانه نخوریم؟

با وجود خواص متعددی که هندوانه دارد، چون قند آن بالاست برای افراد دیابتی توصیه نمی شود و ممکن است در برخی افراد ایجاد نفخ کند.

هندوانه برای افراد مبتلا به رماتیسم و درد مفاصل توصیه نمی شود.

زیاد مصرف کردن آن برای طحال بسیار مضر است.

هندوانه را ناشتا و با معده خالی میل نکنید، همچنین بعد از مصرف غذا باعث اخلال در هضم می شود.

چنانچه افراد سرد مزاج هندوانه بخورند دچار درد مفاصل و کاهش میل جنسی می گردند لذا بهتر است از مصلح هندوانه، یعنی عسل طبیعی استفاده کنند.

هندوانه را در مناطق سردسیر و فصل های سرد سال نبایستی مصرف کرد.

این مطلب را در وب سایت بهتاش نیز مطالعه فرمایید.

منبع: طب سنتی و گیاهان دارویی ایران – نوشته دکتر کیانمهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی