بهتاش - برای سلامتی یکدیگر بکوشیم

اینجا محلی است برای افزایش آگاهی من در استفاده درست از موادغذایی طبیعی و روش درست زندگی بر اساس آموزه های طب سنتی

بهتاش - برای سلامتی یکدیگر بکوشیم

اینجا محلی است برای افزایش آگاهی من در استفاده درست از موادغذایی طبیعی و روش درست زندگی بر اساس آموزه های طب سنتی

بهتاش - برای سلامتی یکدیگر بکوشیم

اینجا محلی است برای افزایش آگاهی من در استفاده درست از موادغذایی طبیعی و روش درست زندگی بر اساس آموزه های طب سنتی

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

مشاجره زناشویی در روزهای تعطیل

شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۸، ۰۳:۵۰ ب.ظ

چرا در ایام نوروز تنش میان زن و شوهرها بیشتر می­شود؟ چرا بیشتر مراکز مشاوره بیشترین مراجعه کننده را در روزهای شنبه دارند؟

باید بدانیم سلامتی جسم، ارتباطی مستقیم با خلق و خو دارد. شاید برای شما هم پیش آمده که در حالت گرسنگی و کاهش قند خون یا خوب نخوابیدن در شب بیشتر آماده پرخاش و تندخویی یا بدخلقی و کم حوصلگی هستید.

بدون شک فراگیری مشکلات خلقی و روحی در میان زوجین و روابط زناشویی سرد و درصد زیاد طلاق ها با سبک زندگی ارتباط دارد. اگر به پزشکی برای شکم درد مراجعه کنید، ابتدا از شما درباره خوراکتان می پرسد تا دلیل شکم دردتان را بفهمد.

امروزه احساس آرامشی که باید در زندگی داشته باشیم را نداریم. باید ببینیم زندگی ما نسبت به زندگی گذشتگان مان که احساس لذت و آرامش در زندگی داشتند چه تفاوتی کرده است و با مقایسه­ای ساده می توانیم راه بهتر زیستن و لذت بردن بیشتر از زندگی خود را دریابیم.

با مقایسه زندگی زوجی سالخورده با زوج جوان امروزی بهتر می توان فهمید گاهی مشکل، خود افراد نیستند و این سبک زندگی است که آنها را در این وضعیت قرار داده است.

قدیم ها شب ها زود می خوابیدند و صبح حا زود بیدار می شدند و وقتشان را پای برنامه های تلویزیون و ماهواره تلف نمی کردند. آنها پس از اقامه نماز صبح، صبحگاه را با خوردن صبحانه ای مطبوع با نان داغ در کنار هم آغاز می کردند. خانم بساط چایی و صبحانه را در حیاط روی تختی زیبا کنار باغچه مهیا می کرد و مرد خانه هم با کمی آب­پاشی طراوتی وصف ناپذیر به خانه می داد. هرکسی نقشی بر عهده داشت تا طراوت زندگی از بین نرود.

روزهای تعطیل پس از صرف صبحانه ای سالم و دلچسب دقایقی در همان حیاط با خواب قیلوله آرامش می یافتند. بعد از آن هرکس مشغول به انجام کاری میشد و پس از انجام دادن کارهای خانه، زن و شوهر برای روز تعطیل خود برنامه ای مفید تدارک می­دیدند. آهنا به ای صرف ناهار در اتاقی کوچک یا رستوران، ناهار روز تعطیل را در طبیعت میل می کردند. جمعه برای آنها روز مهمی تلقی می شد؛ بر خلاف امروز که به دلیل استرس های روزمره ناشی از اقساط انواع وام، اجاره منزل، قیمت مواد غذایی یا نرخ ارز و طلا و دیگر مشکلات اقتصادی خانواده، روز تعطیل و غیر تعطیل برای خانواده ها تفاوتی ندارد. همه چیز عوض شده است. ان روزها مدارس با بارش برف تعطیل میشد و کودکان در حیاط و کوچه بازی و شادی می کردند و همیشه نگاهشان برای تعطیلی مدارس به آسمان ها و ابرها بود. اما امروز خبری از برف نیست، تعطیلی مدارس از آلودگی هوایی است که خود درست کرده ایم و اگر مدرسه هم تعطیل شود بازهم بچه ها به خاطر آلودگی هوا باید در خانه بمانند.

 

چه اتفاقی افتاده است؟

خانه های امروزی دیگر حیاط ندارد، پس حیاط هم ندارد. امروزه خیلی ادعا می کنیم در علوم صنعتی و مهندسی پیشرفت کرده ایم؛ غافل از اینکه در بسیاری از زمینه ها به خصوص در حوزه علوم انسانی پسرفت کرده ایم.

شما اگر سری به خانه های قدیمی تاریخی بزنید، مهندسی و معماری آمیخته شده با روح انسانی را مشاهده می کنید و دلتان می خواهد ساعت ها فقط به در و دیوار آن نگاه کنید.

 

ارتباط این حرف ها با کتابی در زمینه روابط زن و شوهر چیست؟

همان طور که می دانید، دیدن رنگ سیاه روح را غم آلود و افسرده می کند؛ یعنی هرچه می بینیم و حس می کنیم در روح و روان و در نتیجه، در رفتار ما تاثیر می گذارد. پس رفتار انسان متاثر از محیط و سبک زندگی اوست.

گاهی ما در پی پاسخ خای عجیب و خاصی برای از بین بردن مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی، از جمله آمار ناسازگاری های زناشویی هستیم، می خواهیم گره هایی را که راحت با دست باز می شود با دندان باز کنیم که کاری نا مقبول و غیر اصولی است.

امروزه خانم ها در جلسه های مشاوره از تندخویی و کم حوصلی همسرشان هنگام ورود به خانه شکایت می کنند که تداوم ان باعث دلخوری و درگیری و اختلاف میان آنها شده است. این مسئله با حروف و نصیحت و ساعت ها مشاوره حل نمی شود. با علم امروزی درمان کردن بد اخلاقی کار سخت و پیچیده ای است. این در حالی است سبک زندگی در گذشته به صورت ناخودآگاه  موجب آرامش افراد می شد؛ برای مثال وقتی مرد خانه که عمدتا طبع گرم داشته اند و روز کاری پرمشغله ای را پشت سر گذاشته اند به خانه بر می گشت، به محض ورود ابتدا با حوض زبیا و پر آبی بر سر راهش مواجه می شد که می توانست دست و صورت خود را بشوید و سپس وارد اتاق شود. در واقع حوض به صورت ناخودآگاه عامل خنک کنندگی او بود و اعصاب و روانش از آستانه تندخویی و حرارت به آستانه آرامش و صبوری می رسید.

 

ما این سبک و روش زندگی را داشتیم که به طور نامحسوس تاثیر خود را می گذاشتند و ناهنجاری را کاهش می داند. این در حالی است که روانشناسان غربی می گویند ما ساعت ها وقت صرف کرده این تا پی برده ایم که برای آرامش و کاهش تنش میان مردم و به خصوص همسران، شست و شوی دست و پا زیر آب سرد موثر است. ما سرمایه بزرگی از نیاکان خود داشتیم که به راحتی به حراج گذاشتیم.

در زندگی زوج های امروزی حوض آب عطر نان داغ صبحگاهی، سحرخیزی، باغچه آرایی و باغبانی جایی ندارد. شب ها بی دلیل تا دیر وقت بیداری می کشند و خود را از اوقات زیبای سحرگاه و به ویژه ساعت های طلایی بین الطلوعین محروم می کنند.

صبح جمعه با ساعت یازده با کسالت از خواب بر می خیزند و بعد از گرم کردن نان فریز شده در مایکروفر، چای را با چای ساز در کمترین دقیقه ممکن در قوری پیرکس دم می کنند و در اتاقی کم اکسیژن و به دور از نور طبیعی خورشید، صبحانه می خورند. دوباره کمی پای تلویزیون چرت می زنند تا ظهر شود. از آنجایی که برای ناهار هم فکری نکرده اند، به عنوان تفریح به رستوران می روند و هزینه هنگفتی برای خوردن غذایی ناسالم صرف می کنند. بچه ها هم به جای نگاه به طبیعت فقط به صفحه موبایل، کامپیوتر و تلویزیون چشم دوخته اند.

 

زوج های امروزی به دلیل تجمل گرایی غربی حتی با وجود شرایط اقتصادی سخت و نامناسب، دیگر حاضر نیستند در خانه ای مشترک با سایر اعضای خانواده، مانند پدر و مادر و ... در کنار هم زندگی کنند. آنها در واحدی 45 متری که انبوه سازان آن را ساخته و شبیه قوطی کبریت است و نور و هوا را فقط می شود از روزنه ها کشف کرد. ساکن می شوند و با پرداختن اجاره که واقعا سخت است، آرامش و آسایش را از خود سلب می کنند.

در قدیم هر خانه ای چند اتاق داشت و اغلب، زوج های جوان تا زمانی که تجربه ای بیاموزند و به وضعیت مالی مناسب برسند با دیگر اعضای خانواده در خانه ای مشترک زندگی می کردند. هرچند که در این چند ساله آنقدر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم اسفبار شده است که اگر کسی بتواند یک آلونک 45 متری هم بخرد شاهکار کرده است!

 

این گونه است که ما روزهای تعطیل را روزی کسل کننده می دانیم و مشاجره زناشویی در روزهای تعطیل بیشتر از روزهای دیگر هفته است و منتظریم که هرچه زودتر شنبه شود و به سر کار برویم؛ زیرا همزیستی بی روح و بی برنامه در چنین خانه و خانواده ای برای خود تدارک دیده ایم. بی دلیل از یکدیگر ایراد می گیریم و گله مند می شویم. سراغ تمام اتفاق های گذشته می رویم و با همسرمان جر و بحث می کنیم. نمی دانیم این سبک زندگی چه بلایی سرمان آورده است؛ از نظر روانی ضعیف شده ایم و با کوچک ترین مشکلی ناسازگاری می کنیم.

ما در قبال هر ثانیه از زندگی خود و اعضای خانواده خود مسئول هستیم و باید برای آنها برنامه دشاته باشیم. بهانه گیر هم نباشیم و نگوییم تفریح کردن هزینه دارد. تفریح سالم هزینه چندانی ندارد. اگر مدیری قادر و توانا باشید، زندگی تان را طوری مدیریت می کنید که با کمترین هزینه بیشترین لذت را ببرید. برای مثال به جای صرف غذا در رستوران، غذای خانگی تهیه کنید و از طبیعت و دشت ها برای سرگرمی و تفریح استفاده کنید که رایگان است.

پس سبک زندگی را اصلاح و درست کنید و برای تک تک ثانیه های خود برنامه های سالم و مفید تدارک ببینید تا در روزهای تعطیل و ایام هفته کارتان به مشاجره و کلافگی نرسد و دچار سردی و یکنواختی در زندگی نشوید.


این مطلب را در وب سایت بهتاش نیز مشاهده بفرمایید.

 

منبع: کتاب شرایط سَخَط در زندگی زناشویی

 

 

#برای_سلامتی_یکدیگر بکوشیم

 این شعار مانیست! بلکه بینش و آرمان بهتاش است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی